Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2010

Συνέχεια πλειστηριασμών ΙΙ

Φανταστείτε τώρα η εκκλησία να επένδυε σε κάτι παρόμοιο..
Συνεχίζει άρθρο σχετικά με την τράπεζα των φτωχών.
Την ιδέα μου την έδωσε ο Μορφέας

Ο Γιουνούς, καθηγητής Οικονοµικών στο πανεπιστήµιο του Chittagong, µια µέρα του 1974παραδίδοντας μάθημα οδήγησε τους φοιτητές του σ' ένα χωριό. Εκεί, συνοµιλώντας µε µια γυναίκα που έφτιαχνε καρέκλες από µπαµπού, έµαθαν από πρώτο χέρι µερικά απλά πράγµατα, πάνω στα οποία στηρίχτηκε ολόκληρη η τραπεζική «ιδεολογία» της Grameen Bank.
Με λίγα λόγια, η γυναίκα προκειµένου να αγοράζει τις αναγκαίες πρώτες ύλες, ήταν αναγκασµένη να δανείζεται σε εβδοµαδιαία βάση το απαραίτητο µικροποσό.
Όμως ως πάµφτωχη και χωρίς κανένα περιουσιακό στοιχείο που θα µπορούσε να χρησιµοποιήσει ως υποθήκη, ήταν αδύνατο γι' αυτήν να συναλλαχθεί µε τις υπάρχουσες έως τότε, συµβατικές τράπεζες. Ήταν αδύνατον να αντεπεξέλθει και να επιστρέψει τους τόκους.
Ο Γιουνούς, - οικονομολόγος - ορμώμενος από αυτή την αφορμή ξεκίνησε το 1976 να δανείζει µικροποσά- µε χαµηλό επιτόκιο- σε ακτήµονες αγρότες του χωριού Jobra και κάποιων άλλων κοντινών συνοικισµών.
Τρία χρόνια αργότερα, µε την υποστήριξη της Κεντρικής Τράπεζας του Μπαγκλαντές, αλλά και ορισµένων ξένων τραπεζών, η πρωτοβουλία του πήρε τη µορφή ενός πιλοτικού προγράµµατος και επεκτάθηκε στην ευρύτερη περιοχή του Tangail, κοντά στην πρωτεύουσα.
Τα αποτελέσματα για την οικονομία της περιοχής ήταν εντυπωσιακά και το 1983 µετουσιώθηκε πια σε µια αναγνωρισµένη και από την κρατική νοµοθεσία τράπεζα, την Grameen Bank.
Σήµερα, η Grameen είναι µια από τις µεγαλύτερες τράπεζες στο Μπαγκλαντές- διατηρεί ένα καλά οργανωµένο δίκτυο από 1.456 καταστήµατα µε 13.500 υπαλλήλους, που εξυπηρετούν σχεδόν 52.000 χωριά σε ολόκληρη τη χώρα. Όπως προκύπτει από τον κύκλο εργασιών της Grameen, τη χρονιά που µας πέρασε και συγκεκριµένα από τον Μάη του 2004 έως και τον Απρίλη του 2005, η τράπεζα διακίνησε σε µίκρο-δανειολήπτες (micro - lending), 482 εκατοµµύρια δολάρια, «σπασµένα» σε πολύ µικρά δάνεια των 100$ κατά µέσο όρο.
Η κερδοφορία της τράπεζας είναι συνεχής από την ίδρυση της µέχρι και σήµερα, µε εξαίρεση τον πρώτο της χρόνο και τη διετία '91-92. Η επιτυχηµένη αυτή πορεία της Grameen Bank, δεν αλλοίωσε πάντως στο ελάχιστο, την αρχική της «ιδεολογία».
Η Grameen Bank αποκλείει τους «πλούσιους» από το πελατολόγιο της, ενώ ταυτόχρονα «τρέχει» ειδικά προγράµµατα δανεισµού για επαίτες, τους οποίους µάλιστα πριµοδοτεί µε µηδενικό επιτόκιο, αντί του µέσου της τόκου που κυµαίνεται στο 10%.
Σύµφωνα µε τον καθηγητή Γιουνούς: «Η µεθοδολογία της Grameen, είναι σχεδόν αντίστροφη της συµβατικής τραπεζικής µεθόδου. Μια συµβατική τράπεζα βασίζεται στην αρχή, ότι όσα περισσότερα έχεις, τόσα περισσότερα µπορείς κιόλας να πάρεις. Με άλλα λόγια, αν έχεις λίγα ή τίποτα, δεν παίρνεις τίποτα. Η συνήθης τραπεζική πρακτική βασίζεται στην υποθήκη- η Grameen είναι ελεύθερη από αυτόν τον περιορισµό».
Απαράβατη αρχή της Grameen, είναι πως δεν πρέπει να πηγαίνει ο πελάτης στην τράπεζα, αλλά να «επισκέπτεται» η τράπεζα τον πελάτη.
Έτσι, κάθε υποκατάστηµα της τράπεζας «ελέγχει» µια συγκεκριµένη περιοχή.
Οι υπάλληλοι της τράπεζας επισκέπτονται «αναγνωριστικά» τα χωριά της περιοχής τους και έρχονται περισσότερο κοντά µε τον τοπικό πληθυσµό, εξηγώντας στους κατοίκους τον σκοπό και τη λειτουργία της τράπεζας. Για να δανείσει όµως η Grameen κάποιον, θα πρέπει αυτός να σχηµατίσει µια πενταµελή Οµάδα.
Αρχικά, µόνο δύο από τα µέλη της κάθε οµάδας µπορούν να δανειστούν ένα µικρό ποσό.
Μετά τις πρώτες έξι βδοµάδες και αν οι δύο πρώτοι πελάτες έχουν αποπληρώσει κανονικά τις δόσεις τους, τότε µπορούν και τα υπόλοιπα τρία µέλη της Οµάδας να ξεκινήσουν τις συναλλαγές τους µε την τράπεζα.
Ένας ορισµένος αριθµός Οµάδων αποτελούν ένα Κέντρο.
Τα Κέντρα που υπάρχουν σε περίπου είκοσι χωριά, υπάγονται τελικά σε ένα Υποκατάστηµα της Τράπεζας.
Σχηµατικά, η δοµή της Grameen θα µπορούσε να αποδοθεί πυραµιδικά ως εξής: Άτοµο - Οµάδα -Κέντρο - Υποκατάστηµα - Τράπεζα.
Η εµµονή της Grameen στη δηµιουργία των Οµάδων και των Κέντρων, αν και επιφέρει µια εξτρά πολυπλοκότητα στην λειτουργία της τράπεζας, οφείλεται σε δύο λόγους:
1. Η Grameen δε «δένει» κανέναν από τους πελάτες της µε οποιοδήποτε νοµικό έγγραφο, άρα τυχόν αποτυχία τους να αποπληρώσουν τις δόσεις του δανείου, δε συνεπάγεται γι' αυτούς καµία δικαστική περιπέτεια πράγμα άγνωστο για τους δυτικούς!
Η μοναδική τους κύρωση είναι ότι δεν µπορούν να συνεχίσουν να είναι πελάτες της τράπεζας.
Την ίδια «τιµωρία» υφίστανται και τα υπόλοιπα τέσσερα µέλη της Οµάδας, που χωρίς να είναι αναγκασµένοι να πληρώσουν τα χρέη του κακοπληρωτή, παύουν και αυτοί να θεωρούνται αξιόπιστοι πελάτες και αυτόµατα χάνουν κάθε δικαίωµα περαιτέρω συναλλαγής τους µε την Grameen. Αν σκεφτεί κανείς, πως το ποσοστό αποπληρωµής δανείων στην Grameen αγγίζει το 99%, τότε η επινόηση του συστήµατος των Οµάδων από τον κύριο Γιουνούς, κρίνεται µάλλον επιτυχημένη...
2. Κάθε βδοµάδα τα µέλη των Οµάδων που αποτελούν ένα Κέντρο συναντιούνται µε τον διορισµένο από την Grameen, επιτηρητή του Κέντρου τους. Στις συναντήσεις αυτές, πέρα από την αποπληρωµή των εβδοµαδιαίων δόσεων του δανείου τους, οι πελάτες επαναλαµβάνουν τον όρκο που έδωσαν για να γίνουν «µέλη» της τράπεζας- είναι οι «16 Αποφάσεις», που ο καθηγητής Γιουνούς «αποφάσισε» και για λογαριασµό τους.
Ακολουθούν μερικές από τις από τις 16 Αποφάσεις
- «Θα τηρούµε πάντα τις τέσσερις αρχές της Grameen: Πειθαρχία, Ενότητα, Κουράγιο και Εργατικότητα, σε όλα τα βήµατα της ζωής µας».
- «Θα καλλιεργούµε λαχανικά. Θα τρώµε πολλά από αυτά και θα πουλάµε όσα περισσεύουνε».
- «Θα µορφώνουµε τα παιδιά µας, έχοντας εξασφαλίσει πως θα µπορούµε να πληρώσουµε για την εκπαίδευση τους»
- «Δε θα δεχτούµε προίκα στο γάµο του γιου µας, ούτε και θα προικίσουµε την κόρη µας».
- «Θα προχωρούµε συλλογικά σε µεγαλύτερες επενδύσεις, για να πετύχουµε υψηλότερα εισοδήµατα».
- «Αν διαπιστώσουµε κάποιο πειθαρχικό παράπτωµα σε κάποιο Κέντρο, θα σπεύσουµε αµέσως εκεί και θα βοηθήσουµε στην αποκατάσταση της Πειθαρχίας».
- «Θα κάνουµε γυµναστική και θα παίρνουµε µέρος συλλογικά σε όλες τις κοινωνικές δραστηριότητες».
Το µοντέλο της Grameen, τα τελευταία χρόνια βρίσκει µιµητές και αποσπά επαίνους από σηµαντικές προσωπικότητες, µα και διεθνείς οργανισµούς.
Η Banco de Nordeste στη Βραζιλία και η Dagang Bali Bank στην Ινδονησία, είναι δύο από τις τράπεζες που κόπιαραν την κεντρική ιδέα της Grameen.
O ίδιος ο καθηγητής Γιουνούς έχει ήδη κερδίσει το βραβείο Ειρήνης «Ίντιρα Γκάντι».
Ο O. H. E. ενθαρρύνει τις µεγάλες δυτικές τράπεζες να δανείζουν όλο και περισσότερα χρήµατα σε παρόµοιους µίκρο-πιστωτικούς (micro - credit) οργανισµούς, ενώ και η Παγκόσµια Τράπεζα συγκαταλέγεται στους σηµαντικότερους υποστηρικτές της Grameen Bank.
Δηλώσεις του Μοχάμαντ Γιούνους, Νομπελίστα Ειρήνης 2006
Ο τιμημένος με το Νόμπελ Ειρήνης 2006 «τραπεζίτης των φτωχών» δήλωσε ότι με την απόφασή της η επιτροπή Νόμπελ στηρίζει το όνειρο ενός κόσμου χωρίς φτώχεια.
"Είμαι ευτυχής, πραγματικά ευτυχής. Στηρίζετε ένα όνειρο για τη δημιουργία ενός κόσμου απαλλαγμένου από τη φτώχεια», δήλωσε ο Μουχάμαντ Γιουνούς στο νορβηγικό ραδιόφωνο.

7 σχόλια:

morfeas είπε...

Αυτό που περιγράφεις είναι μια ευγενική κίνηση του κ. Γιουνους και μπράβο του αλλά δεν είναι 'ηθική τράπεζα' γιατί δεν υπάρχει ηθική τράπεζα.
Συνεχίζω να αηδιάζω με τον όρο, όχι με την προσπάθεια της Grameen.
Ανήκει στην κατηγορία εκείνη των φράσεων τύπου "ειρηνευτικές δυνάμεις" "προληπτικός πόλεμος" κα που χρησιμοποιούν κάποιοι που με μια δόση ρομαντισμού περιγράφουν αίσχη.
Η 'ηθική τράπεζα' δεν υπάρχει γιατί μια τράπεζα πρέπει να λειτουργεί σαν τράπεζα, όπως και κάθε επιχείρηση πρέπει να λειτουργεί κάνοντας αυτό που λέει η δραστηριότητά της.
Κι έχει την ηθική υποχρέωση να παράγει πλούτο για τους μετόχους και τους γύρω της (η Grameen όπως αναφέρεις είναι συνεχώς κερδοφόρα).
Αν η δραστηριότητά της είναι για κάποιους ανήθικη, για την ίδια την επιχείρηση είναι ο λόγος ύπαρξης.
Η τράπεζα των φτωχών όπως ονομάζεται, είναι μια ακόμα τράπεζα με διαφορετικό target group.
Κι αυτή τιμωρεί τους κακοπληρωτές αποκλείοντας τους από μελλοντική συνεργασία, δλδ εξαφανίζει κάθε ελπίδα για κάποιον φουκαρά που στριμώχτηκε και καθυστέρησε την πληρωμή...

Η τράπεζα δεν έκρυψε αυτό που είναι (το θεωρώ ηθικό)
Η Εκκλησία πάλι, εμφανίζει μια διγλωσσία, αν ήταν επιχείρηση θα έλεγα ότι το "όραμα" διαφέρει από τις "τακτικές" πραγματοποίησής του.

Τώρα όσον αφορά τις ηθικές εκπτώσεις της Εκκλησίας, μη μου πεις ότι περίμενες από την συμμετοχή της στην ΕΤΕ να το διαπιστώσεις?

Ζωρζ είπε...

Που'σαι νίντζα παλικάρι;

Ninja είπε...

Καταρχάς δεν είναι ευγενική κίνηση και ρομαντισμός, είναι πραγματικότητα συμβαίνει και λειτουργεί όπως διάβασες σε πολλές χώρες. Το ότι δεν υπάρχει στην Ελλάδα δεν σημαίνει οτι δεν υπάρχει και στον υπόλοιπο κόσμο. Μην εγκλωβίζουμε το μυαλό μας στα γεωγραφικά σύνορα της Έλλάδος.
Δεν ανέφερα πουθενά οτι μια τράπεζα δεν πρέπει να είναι κερδοφόρα. Αν το ανέφερα πουθενά να μου το δείξεις. Ισα ίσα το ότι η τράπεζα των φτωχών είναι κερδοφόρα με τόσο ανταγωνισμό είναι τιμή της.
Λες ότι η τράπεζα αυτή έχει διαφορετική ομάδα-στόχο, Μήπως υποχρέωσε κάνενας την Εκκλησία να έχει συγκεκριμένη "ομάδα-στόχο" ? ίσα ίσα που η "ομάδα-στόχος" συμβαδίζει με αυτό της τράπεζας των φτωχών.
Τέλος ρωτάς αν περίμενα την συμμετοχή της εκκλησίας στην ΕΤΕ για να συνειδητοποιήσω τις ηθικές εκπτώσεις που κάνει.
Φυσικά και ναι, αλλιώς δεν θα με λέγανε Ninja.
Γιατί όπως λένε ο Ninja εμφανίζεται σε ανύποπτο χρόνο και τόπο. Όλα για αυτόν ξεκινάνε απο το 0 μέχρι την στιγμή που αρχίζει να συνειδητοποιεί, χτυπά και εξαφανίζεται μέσα απο παραπετάσματα καπνού. Είναι ευέλικτος αλλά συνάμα ακέραιος, απόμακρος αλλα τόσο κοντά, έχει καρδιά απο ατσάλι αλλα φλόγα μικρού παιδιού.
Γιατι είναι Ninja και το κέφι του θα κάνει Ζωρζ

Ανώνυμος είπε...

κρίση ταυτότητας?

Ninja είπε...

Μπαααα οικονομικη

Ζωρζης είπε...

ΑΙ ΛΑΒ ΓΙΟΥ ΝΙΝΤΖΑ ΜΠΟΥ!!!

Sadahzinia είπε...

ΘΑ ΓΝΩΡΙΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΘΑ ΣΑΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕΙ.doc